dinsdag 2 september 2008

Rentrée


Vandaag is het een belangrijke dag, want alle scholen in Frankrijk beginnen weer na 9 weken vakantie te hebben gehad. De meeste kinderen hebben wel wat nieuws aan qua kleding en/of nieuwe schooltas vol met nieuwe nog ongebruikte spulletjes. Zo ook Fleur, ze wilde persé nieuwe schoenen aan! Enfin, om 6 uur vanmorgen vroeg ze of het al tijd was om op te staan...neen dus! Gewapend met loodzware tas op haar rug (plots hoefde mama die niet meer te dragen) kwamen we op school aan met nog talrijke andere ouders. De meesten waren samen gekomen om hun zoon/dochter weg te brengen, dus het krioelde van de mensen en kinderen.
Fleur heeft een hele nieuwe juf en zo op het 1ste gezicht lijkt ze me sympathiek. Toen er geklapt werd, ging iedereen z'n tas pakken en 2 aan 2 in de rij het klas lokaal in. Fleur zit op de 1ste rij naast een vriendinnetje. Er zijn ook tafels/banken waar ze met z'n vieren aan zitten, maar dit is voor haar wel zo rustig denk ik. Alle kinderen zwaaiden ons dus uit toen we voor de ramen stonden om te kijken. Haar klas bestaat uit 16 kinderen, waarvan 9 op haar niveau (1ste klas lagere school ofwel groep 3) en 7 een niveau hoger. Ik heb gezien dat Fleur de jongste is want het merendeel is minimaal 4 maanden ouder en de oudste is weer in 2000 geboren zag ik in de gauwigheid; daar zit dan 2 jaar tussen. De anderen van het wat hogere niveau zijn geboren in 2001.
Het zal best een lange dag worden, zeker voor mij.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Franca, Die "live traffic feed" lijkt me ook maar "natte vinger werk"de ene moment woon ik in Leuven, dan weer in Zemst. Beiden liggen hier zo'n 50 km vandaan.Vosselaar kennen ze blijkbaar niet.
Hoe was Fleur's eerste dag van de rentrée ?en die van moeder achteraf, we wachten het eerste rapport af.
Jan

Porter Family/Au Bellefleur zei

Ja Jan, soms woon ik ook in Saintes, dan weer Poitiers en dan weer in een plaatsje dat jij en ik niet eens kennen! Maar ach...'t is toch een leuk hebbedingetje.
Overigens zag ik die op vriend René's site staan....en heb hem dus overgenomen....

Fleur's 1ste dag was lang voor alle2! Verder was de nieuwe juf aardig, vertelde ze wat ze in de cantine had gegeten of liever gezegd wat ze NIET lekker vond... en verder 'weet ik niet'....; Misschien komt er nog wat zinnigs uit als we Oma vanmiddag gaan ophalen.
Mama heeft het huis gekuist!

Anoniem zei

Hoi Franca,

Ik zal nog enkele tijdschriften naar je toesturen en wens Fleur veel succes op haar eerste schooldag.
Anja

Porter Family/Au Bellefleur zei

Bedankt Anja! Ik kijk er naar uit (de tijdschriften) en Fleur is nu haar 2de week alweer ingegaan.