woensdag 24 september 2008

Franse sluwheid

Vanmiddag bracht de postbode een aangetekend stuk met bericht van ontvangst, ter ondertekening. Ik dacht ha eindelijk mijn Franse rijbewijs, had ik 'pas' eind juni aangevraagd omdat mijn Nederlandse zou verlopen. Overigens ben ik na 2 maanden nog maar eens gaan vragen wanneer ik m'n rijbewijs kreeg, want ik rij nu met een papiertje in m'n zak, weliswaar met de erkende stempels, maar ik mag bijvoorbeeld niet in het buitenland autorijden. Enfin, dat antwoord was dat ik nog wel 2 maanden daarop kon wachten.
Dus was het niet zo vreemd dat ik dacht dat er leuke post was, minder was waar.
Ik sprak al eens eerder van een verblijfsbelasting die gasten moeten betalen en ook van de ophef dat daarover is geweest, zeker omdat in de nabije dorpen die niet onder de gemeente Jarnac vallen, geen taxe de séjour hoeft worden betaald. Enfin, tijdens de laatste 'vergadering' is toch medegedeeld dat het vervolg in september zou komen...; nou en dat kwam dus met deze aangetekende brief, in plaats van een nette vergadering. En dat is een misselijke streek vind ik zelf. Zo ga je als bestuur/gemeente niet met mensen om, allemaal eigenaar van gites, B&B's, campings, etc.
En nu is het 'mooie' ook nog eens dat voor alle niet geclassificeerde etablissementen, je direct in de hoogste notering valt, namelijk 1 Euro per dag, moet de gast betalen. Op de mairie gaan ze dus onze B&B beoordelen voor het aantal sterren. Gelukkig hebben we nog geen zwembad, scheelt weer een ster!
Voorlopig wacht ik even m'n e-mail af want er is onder de collega's een groot aantal dat zeer aktief is op dit gebied.
Laat ik eerlijk zijn, voor ons valt het nog mee, maar als je een gite hebt zoals mijn buurman voor zo'n 12 personen die je voor minimaal 1 week verhuurt, moet je bijna je eigen prijs verlagen om de gast binnen te krijgen.
Leuker kunnen ze het ook hier niet maken!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

En dan duurt het nog vijf jaar voor je voor verandering van bestuur mag/kan kiezen. Er zijn zo van die voordelen van een gemeente zonder ondernemers. Hier is de burgemeester zelf tegen straat verlichting wegens anders hogere kosten en belasting verhoging.
Jan

Porter Family/Au Bellefleur zei

Maar of dat nou goed is Jan betwijfel ik ook. We nemen zondag de zaklamp maar mee in geval dat...;

geschrokken dat we zo lang blijven?

Anoniem zei

Jaja, die toeristen tax kennen wij helaas ook, ook plm 1 euro pppn(te betalen aan de plaatselijke tourismus afdeling). Daar boven op komt nog een gemeentelijk grapje: 50 cent pppn voor een stokpaardje van de burgemeester: Sanfte Mobiliteit: hopen dat je de gasten uit de auto krijgt en ze daar voor in de plaats veel dingen gratis aanbied. (duur en nutteloos dus). Totaal dus 1,50 € pppn. Is ERG veel. Op boekingssites meldden we nu dat de prijs excl is. Scheelt wel. En natuurlijk niet alles officieel doen (zwart-sssssssst). Dat is hier ook normaal.
Oh ja, en dat krijg je natuurlijk ieder jaar nog een rekening van de Salzburger Tourismus verband (provincie), met OOK weer een fors bedrag. Dit wordt verrekend over omzet (Nee, geen gewone omzet belasting, die is er ook nog). Nog een reden om regelmatig zwart te werken dus, hahaha.
Maar: over het hele jaar gemeten zijn het hele bedragen. En doen ze er ook werkelijk wat voor?????

Anoniem zei

Franca,
Zie ik er zo "schrikkerig" uit, van mij hoef je geen zaklamp mee te brengen tenzij je zelf bang bent in het donker. Van ons mag je blijven tot het opnieuw licht aan het worden is.
Wij hebben tenminste een lekker donkere nacht als het geen volle maan is. Zalig is dat als je uit het "lichtvervuilde" Vlaanderen komt.
Jan