vrijdag 26 september 2008

Oudermiddag

Gisterenmiddag hadden we een bijeenkomst in Fleur's klas waarbij de juf vertelde wat er zoal op het programma staat dit schooljaar. Het begon al met problemen om op Fleur's stoeltje te zitten want de afstand naar haar tafeltje is wel erg klein. En Jan, weer houten billen na de sessie!
Enfin, al die slanke rokende Françaises hadden er minder moeite mee.
Zo krijgen ze rekenen, Franse taal en wat gramatica, 2x een half uur Engels (pies of keek), aardrijkskunde, tekenen/verven/plakken en ook 3x per week een uur sport op het voetbalveld tegenover de school. Verder heeft iedereen in de klas een dagelijkse taak dat kan bestaan uit het bord schoon vegen, het huiswerkschrift uitdelen, zorgen dat de klas netjes achtergelaten wordt. Fleur's taak is om de bibliotheek te ordenen...., als ze dat net zo doet als thuis, wordt ze vast geen bibliothecaresse!
Ook in de klas hangen 2 grote vellen papier, groen en rood, waarop staat wat wel mag in de klas en wat niet. Alles heel duidelijk.
Verder de bekende uitstapjes en ook een sportdag wordt er georganiseerd met andere scholen uit de omgeving, zodat er wedstrijden gedaan kunnen worden met leeftijdsgenootjes.
Vanaf volgende week krijgen de kinderen ook een half uur na school extra les in bijvoorbeeld rekenen, taal, schrijven...; dit is nieuw dit jaar en alle niveaus worden dan gemixt, dus een rekenklas, taalklas, e.d. Dit moest niet worden gezien als bijles, maar meer als extra service. Het is 3 dagen in de week en ik ben ook wel van plan om Fleur daarvoor op te geven. Ik denk dat het de taalklas zal worden. Ik lees het vanavond wel in haar schriftje.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Franca,
Ook zo wanhopig gereageerd als mijn broer? Die kwam in alle staten bij ons langs als hij van de eerste ouderavond kwam. De leraar had hem verteld wat ze gingen leren in het 1° leerjaar en broer dacht dat zoonlief dat nooit zou kunnen vatten in één jaar. De kinderen leren daar in het 1° jaar ook meer dan op vijf jaar Unief.
Jan

Anoniem zei

Haha kleine meisjes worden groot!
Het gaat nu allemaal ECHT beginnen. Maar wel leuk he???

René van Gellekom zei

Met zo een moeder heeft Fleur eigenlijk geen school nodig volgens mij.

Porter Family/Au Bellefleur zei

Nee hoor Jan, ik ben gelukkig niet van het wanhopige tiep! Het valt nu nog mee hoor CP, wordt straks wel anders bij CE1...bergen huiswerk heb ik al gehoord.

Zeker leuk Ineke en ik steek er zelf ook nog wat van op natuurlijk!

Bedankt voor het compliment René, want ja moeders weten en zien altijd alles, toch?

Porter Family/Au Bellefleur zei

Nou het is maandag 29 september en voorlopig heeft Fleur nog geen 'bijles'. Even dacht ik het toen ik haar schriftje vanmorgen nog eens goed las, dus had ik het kind al voorbereid....traantjes rolden over haar wangen, want dan duurde het nog langer voordat ze mama weer zag. Op het schoolplein nog even wat andere moeders aangeschoten zo van 'jouw kind ook bijles'...nee hoor...hmm, maar even naar de juf; ik had het verkeerd begrepen. Ik vergeet namelijk nog wel eens dat dit, net zoals Engeland, een land is dat zich zoveel mogelijk indekt. Dus moest ik nu al ondertekenen voor dingen die misschien gaan komen. Pfff...