donderdag 20 november 2008

Saintes

Vandaag staakten de leerkrachten omdat het Ministerie van Onderwijs de geldkraan(tje) wil dichtdraaien voor de leerkrachten die kinderen met een achterstand helpen. Ook op Fleur's school is er een hele aardige, lieve juf die dit werk doet. Je kunt alleen maar blij zijn dat/als jouw kind het niet nodig heeft. Ik ben bang dat dit soort stakingen weinig helpen, maar ik vind het wel super dat dit bestaat zelfs in Sigogne, een dorp van royaal 1000 inwoners.
Zo doende was er geen school, nou ja als je wilde kon je kind wel naar school toe gaan, maar zou door de assistenten bezig gehouden worden, dus geen leerstof.
Dus hebben we Fleur gezellig meegenomen naar Saintes. Daar wilde m'n moeder nog steeds eens een keer naar toe. Saintes is ongeveer 50 minuten vanaf Sigogne, dus makkelijk te doen. We boften met het weer, zonnig en 15 graden! Het viel mij eerlijk gezegd weer wat tegen (ik was er al eens een paar keer geweest toen we nog op huizenjacht waren), het centrum is klein, niet veel erge mooie, luxe winkels, alhoewel ik wel mooie schoenen heb gekocht voor een leuke prijs! Schoenen, ook goede kwaliteitsexemplaren, zijn goedkoper hier dan in Nederland, volgens mijn moeder. De kathedraal bezocht, de Abdij, het amphi-theater hebben we overgeslagen, en uiteraard geluncht! Grappig was het dat ik nog een bekende zag op een terras (hij zal wel roken, want ook hier mag dat al bijna 1 jaar niet meer in een restaurant), namelijk een van de slagers in de Champion, een supermarkt, waar ik vaak kom!
Daarna nog het Haras Centrum in Saintes bezocht. Dit is niet zo maar een manege, maar in een park van 10 hectares, met diverse gebouwen uit 1846, bevinden zich hier zowel renpaarden, ezels, muilezels, poneys, koetsen, etc. Hier is plaats voor 80 paarden. Fleur's klas is hier al eens naar toe geweest (ik was er bij), dus zij wilde hier graag nog eens naar toe. Helaas stonden er momenteel maar 6 paarden binnen, wel was de hoefsmit aanwezig, 2 ezels en 2 muilezels buiten. Maar het centrum was volop in beweging....uitbreiding, dus veel graafwerktuigen.

Geen opmerkingen: