woensdag 11 maart 2009

Monopoly


Gisterenavond nog lang zitten tafelen met onze gaste en vanmorgen kon ik zowaar tot 8 uur 'uitslapen'. Nadat ik haar had uitgezwaaid, begon de marathon-mega-was! Gelukkig was het prachtig mooi zonnig weer dus alles kon buiten wapperen. Inmiddels is alles gewassen, de kamers weer op orde gebracht, alleen nog strijken!
Vanmiddag hebben Fleur en ik heerlijk buiten nog even het monopoly-spel ter hand genomen. Fleur houdt erg van spelletjes in tegenstelling tot ondergetekende. Het monopoly-spel is heel oud zoals jullie kunnen zien o.a. aan het plakband, zeker vergroot, de Engelse versie....komt dus van Darren vandaan. Ook de pionnen zijn nog in de vorm van o.a. een hoed, strijkbout, boot, schoen, vingerhoed, race-auto. Wat research op internet geeft het idee dat ons spel tussen 1935 en 1940 is uitgegeven, want er loopt dan nog een patent aanvraag dat vermeld staat op de doos, maar op het bord zelf staat er een ander nummer waar al patent op is verleend, die vlak voor WOII wordt gegeven.
Misschien weet Darren wanneer zijn vader het kocht/kreeg?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Franca, en ik die dacht dat wij met onze uitgave uit de 70er jaren al met een zwaar gedevalueerde Kalverstraat zaten. Ik ben niet erg goed thuis in Londen, maar van die straten/stations moeten de Pruisen toch heel wat in de vernieling hebben gesmeten jaren later.De boete's die toen moesten betaald worden lijken me nu toch wel interessant...

Anoniem zei

Pepijn heeft de engelse versie ook, compleet met de pionnen in de vormen die je beschrijft. De huisjes zijn wel van kunststof. Hij weet zeker dat het spel in Engeland gekocht is tussen 1973 en 1976.

Anoniem zei

Wat leuk zo'n oude uitgave!!! Vroeguh was toch alles leuker!!!
liefs Ineke

Porter Family/Au Bellefleur zei

Onze huisjes zijn van 'hout'.
Darren denkt dat deze rond 1942 is aangeschaft.

Porter Family/Au Bellefleur zei

JUDITH ZEI:

woensdag, 22:13
Dat is nog eens leuk zeg! Monopoly, goh zal het vroeger veel gedaan hebben zeg! Mijn moeder heeft nog de oude nederlandse versie met guldens en dus ook betalen met 1 gulden!!!! Haha, de jeugd lacht er nu ook wel om, maar voor ons als kind was dat ook veel geld hoor!
Wat ik het meest erge er aan vond als ik GA DIRECT NAAR DE GEVANGENIS EN WACHT TOT IEMAND U ERUIT HAALT geloof ik, zo was het toch? Leuk was als je een kanskaart mocht pakken :swinging:

;-) Judith

Porter Family/Au Bellefleur zei

ANITA ZEI:

Wij spelen met enige regelmaat nog steeds Monopoly.
Een prachtig spel maar je moet er wel een hele middag of hele avond voor uittrekken. Ergens middenin stoppen is natuurlijk niet mogelijk !!!
Op de reclame is nu zelfs een nieuwe (moderne) uitgave van het spel Monopoly. Zonder papiergeld maar met voor ieder een pasje en voor de bank een pinautomaat (y) !!!!
Tja, je moet toch met de tijd mee ...

Porter Family/Au Bellefleur zei

JUDITH ZEI:

Zal wel een prijskaartje ook aan hangen Anita, de moderne Monopoly is best wel prijzig! Maar ja, alle kids hebben tegenwoordig ook een eigen laptop en moeten ook met de tijd mee, ook vanwege school!!!!
Die nieuwe Monopoly kan dan nog wel effies wachten dacht ik! ;-)