dinsdag 12 mei 2009

Geluk in Sigogne

Gisteren was het 'orageux' in de Charente. 's Morgens vroeg begon het al met harde regenbuien en onweer en bliksem. Fleur moest toch naar school, dus alhoewel we om de hoek wonen, hebben we de auto gepakt. Safety first. Vroeg in de middag werd het erg klam en bloedheet en vervolgens begon het rond half 6 verschrikkelijk te regenen en er was zelfs een enorme hagelbui. De hagelstenen bij ons in de tuin waren ter grootte van kleine knikkers. Vandaag bleek weer hoeveel geluk wij in Sigogne hadden.
Op slechts een paar luttele kilometers afstand, speelden zich hele andere tafrelen af. Ik citeer hier even uit de lokale krant van vandaag.

Charente: Even vóór 18 uur, werd de sector letterlijk door grote hagelstenen „zoals eieren van duif“ doodgeslagen. In het stadje van Rouillac, hebben vormde zich 50 centimeters ijs.
De culturele zaal en talrijke huizen werden onder water gezet. Maar vooral, de belangrijke schade is in de wijngaarden vastgesteld. De hagel heeft elke hoop van oogst voor 2009 en 2010 verwoest. Het slechte weer heeft eveneens Vaux-Rouillac, Mérignac, Fleurac en Jarnac getroffen. Terroir van Barbezieux is eveneens serieus getroffen.

Ook onze aannemer sprak over enorme hagelstenen toen hij op weg ging naar huis en heeft zelfs 3x moeten stoppen onderweg. Verder sprak ik nog 2 andere mensen vandaag die mij hetzelfde vertelden.

De arme wijnboeren zien dus hun oogst voor 2 jaar verloren gaan.

3 opmerkingen:

Jan zei

Franca, dan moet ik me morgen niet spoeden om in La Magdeleine te zijn om de tuin te sproeien. En voor de wijnboeren... hopelijk is het zoals vorig jaar alles naar de knoppen maar op 't einde van het jaar als ze gaan oogsten is het steeds goed. Hun eerste gedacht is "c'est pour l'assurance" .

René van Gellekom zei

FRanca, ik las het op Twitter via Darren, wat verschrikkelijk, maar gelukkig is met jullie alles goed.

ineke zei

ik las het hier ook al in de krant: inderdaad vreselijk.
Hopelijk is het zoals Jan zegt aan het eind va hetseizoen minder erg dan het nu wordt voorgesteld!