woensdag 23 april 2008

Vergadering

Gisterenavond was er de jaarlijkse vergadering voor de mensen die in de touristische/ horeca sector zitten, dus ook wij ontvingen een uitnodiging. Met m'n buurman ben ik gegaan; gelukkig was mijn moeder er nog om op Fleur te passen dus dat was fijn. Een van de meest belangrijke onderwerpen dat in de rondvraag ter sprake kwam, was het feit dat men per 1 januari 2009 'tax de sejour' wil hebben; ofwel verblijfsbelasting. Het bedrag is afhankelijk van de klassificatie die je als B&B/gite hebt (volgens buurman zouden wij 3 'sterren' krijgen...dus gelijk de hoogste prijs uiteraard). Bijvoorbeeld ook als m'n moeder blijft logeren, zou ik haar moeten belasten! Wij zijn daar allemaal niet blij mee, temeer omdat op een steenworp afstand er dus geen belasting wordt geheven. Enfin, het laatste woord is daar nog niet over gezegd.
De tourist information in Jarnac had een bronzen medaille gekregen van de overkoepelende organisatie. Verder nog wat interessante cijfers, zoals in 2007 was 66% Brits van de toeristen. Na 2 uur vergaderen, was het tijd voor een borrel en luxe hapjes.
Vanmorgen heb ik mijn moeder weer naar de TGV gebracht, de 2 weken zaten er weer op; het is heel snel gegaan deze keer. Ook vandaag nog een boeking gekomen, eerst voor a.s. zaterdag, toen werd ik gebeld nee het wordt maandag en een uur geleden werd het dinsdag, incl. diner voor 2. En dan zitten we VOL!!! De man lust geen tomaat (is niet erg) en geen kaas (dat is wel erg), want gang 3 uit ons 4 gangen diner bestaat altijd uit (Franse) kaas....; pfff spoom tussendoor? Ik sta er dan alleen voor en heb ook nog eens 2 andere kamers bezet; let wel ik klaag niet hoor, ben er reuze blij mee.

Vanmiddag een semi professionele 'strijkbout' gekocht, my oh my wat een wereld van verschil, niet dat ik nu van strijken hou hoor, maar als ik nog een grote brede strijkplank/tafel koop, is het nog gemakkelijker.

5 opmerkingen:

René van Gellekom zei

"Na 2 uur vergaderen, was het tijd voor een borrel en luxe hapjes."

Dat zijn meestal de beste momenten van een vergadering. Hoewel ik in mijn rokersleven de pauzes ook geweldig vond.

Anoniem zei

Het ligt eraan wat ze met die toeristenbelasting gaan doen. Als er goed reclame gemaakt wordt voor het dorp, en er leuke activiteiten georganiseerd worden is het niet erg. Probeer (net als bij ons) uitzonderingen in het leven te roepen die niet hoeven te betalen:
-kinderen tot 16 jaar
-gehandicapten
-zakenreizigers
Hoezo tax betalen voor je moeder? Zijn ze nou helemaal gek geworden. lekkere melkkoe! Wij laten vrienden en familie echt geen kurtax betalen....

Anoniem zei

Hey Franca,
Is er nog leven in Sigogne ?
Laatste bericht is van woensdag en binnen het uur is het terug woensdag !
Vanaf vrijdag zijn wij terg in La Magdeleine voor zes weken.
We komen deze maal wel eens langs maar geven eerst een belletje of mail
Jan, Simonne & de Drenten

Anoniem zei

wij betalen natuurlijk ook toeristenbelasting. Deze is gekoppeld/wordt ontleend aan de formuliertjes die je bij het tourismusverband moet inleveren. Voor familie lever ik zo'n briefje natuurlijk niet in, dus: geen belasting.
Moet jij ook van die verblijfsformuliertjes invullen?

En wat "heerlijk" steeds weer die mensen met bijzondere etenswensen....... grrrrr
Succes er weer mee

Porter Family/Au Bellefleur zei

@René, Ja als ex-rookster vond ik pauzes ook heel belangrijk!
@Natscha, ze bedoelen dus echt verblijftax, dus het maakt niet uit waar je vandaan komt! Er kwam nogal wat oppositie zeker omdat in de omliggende gemeenten (steenworp afstand) dus geen tax wordt geheven.
@Jan, altijd welkom, maar wel fijn als je vooraf even belt!
@Ineke, ik heb nog niemand over formuliertjes gehoord....., maar er komt nog een berichtgeving/vergadering over.