maandag 7 april 2008

Mevrouw van de Gluten-vrij

Na 2 stralende dagen met in de tuin 30 graden, lekker kleurtje ook gekregen, was het vanavond de dag van aankomst van een gaste alleen die gluten vrij eet. Tjesus daar me eerst maar eens een beetje in verdiept; gelukkig heb ik goede bevriende bloggers die al langer in de hotel business zitten en ervaring hebben, dus die direct geraadpleegd voor de nodige tips.
De dame heeft voor het ontbijt haar eigen brood/cornflakes bij zich; heb haar nog alle soorten en maten en smaken getoond die wij haar kunnen bieden, maar om zeker te zijn gaat ze (straks alweer) haar eigen waar gebruiken.
Omdat Darren vanmiddag alweer terug moest vliegen naar London, stond ik er dus alleen voor qua koken, maar hij heeft de creme brule (sorry te laat voor alle accenten op te zoeken) gemaakt die ik alleen nog maar even in de grill hoeft te verhitten met suiker natuurlijk er op gestrooid. Had al proef gedraaid vanavond met 1, heerlijk. Enfin, de gaste zou tussen 19:00-20:00 uur arriveren en kwam om 21:00 uur aan. Ik heb haar maar gelijk het voorgerecht geserveerd, mango met ham uit de Perigord (Charentaise meloenen zijn er nog niet...en het voorgerecht dat ik van plan was, hebben we gisteren afgekeurd, maar moesten dus wel wat met de ham doen). Enfin Fleur stond er op om ook iets te maken; appelblokjes, die ze op 3 stukjes na allemaal heeft opgegeten. Fleur's voorgerecht viel duidelijk meer in de smaak ;-)
Daarna zalm uit de oven, broccoli (ze vond het heerlijk; precies zoals ze het zelf graag wilde eten), verse 1ste asperges met hardgekookte eitjes en kleine aardappeltjes nog even in de boter gegaard met vers uit de tuin peterselie en een roomboter saus. Helaas heeft ze de asperges niet aangeraakt volgens mij. Gelukkig had ik niet alles gedaan dus morgen voor ons zelf aspergesoep! Ik had haar beloofd aan het begin van de maaltijd met haar kaas te eten en dessert, dus ik leuk 2 bordjes opgemaakt....zegt ze dat ze genoeg had, maar dat ze het dessert morgen wilde. Dus morgen weer eten....; nou ja.....ze wil een omelet met kruiden morgenavond.
Gelukkig ben ik wel redelijk goed met omeletjes/letten en hebben we verse kruiden uit eigen tuin. Want ze wilde geen ham/kaas/champignons.... En dan het dessert. Nou ik bereken haar wel voor vanavond voor de volle prijs en morgen een 'gezonde' prijs. Het is een beetje een type van ... ik noem ff geen namen.... 'terug naar de natuur' maar dan niet die gezellige ietwat kneuterige mensen! Nou ga gauw slapen nu, want om 8 uur wil ze al ontbijten! Gelukkig niet naar de bakker, die overigens om 8 uur open is.

5 opmerkingen:

René van Gellekom zei

Franca. Nu maar hopen dat ze zo terug naar de natuur is dat ze geen internet leest. Of kan ze geen Nederlands lezen.

Wat 'moeilijke' klanten heb je natuurlijk altijd. Ik had ze in mijn winkels ook wel eens. Het ergste was nog dat ze dan vroegen: "Ik ben toch niet lastig he?" Ondertussen waren dan wel zo een beetje al je kledingstukken gepast en de tekst aan het eind was dan meestal: "Ik kijk nog even verder".

Dat leverde wel eens een tandenknars op van 'mijn' meiden en mij. Maar ja klant is koning(wij waren de keizer, hahaha) niet waar.

Porter Family/Au Bellefleur zei

Gelukkig spreekt of schrijft ze geen nederlands, dus vandaar....Ze wilde al om 8 uur ontbijten vanmorgen, maar uiteindelijk kwam ze pas om 9 uur. Ze had haar eigen muesli bij zich, die ze niet lekker vond. Tja...kan ik ook niets aan doen. Ze praat meer dan dat ze eet, want ze heeft niets genomen van de ham, kaas, jams, honing, yoghurt, fruit, verse jus.....
Vanavond wil ze dus een omelet met kruiden eten. Heb maar even gevraagd hoe laat....nou niet zo laat zei ze, dus ik dacht rond de klok van 6, nee om 8 uur. Pffff, nou die omelet eet ze dan mooi alleen.

Anoniem zei

heerlijk zo'n gast waar je je zo voor uitslooft en die er dan eigenlijk niet van geniet! En dan haar eigen 'niet lekkere' eten meenemen, lekker puh dan maar!!! Moet ze maar eten wat jij met zorg voor haar hebt geregeld. En als ik dat lees is dat best erg natuur!!! Verse sapjes, verse asperges enz klinkt heerlijk!!!!

@ Renee: ik schrijf ook alleen de onaardige dingen op van mensen die het niet kunnen lezen, hahaha. Maar ik moet er eerlijk bijzeggen dat de hollander ook meestal niet erg lastig of vervelend is. Zijn meestal de anderstaligen (netjes gezegd he?).
En inderdaad "klant is koning" behalve Willem Alexander (volgens eigen zeggen)

René van Gellekom zei

@Ineke
Ooooo ohhhhh

Anoniem zei

Franca,
Al een geluk voor jou dat mijn tante al een tijdje zaliger is, die kwam 's morgens met haar Tupperware potje aan tafel met iets onduidelijks in, mijn broer en ikzelf hebben altijd beweerd dat die inhoud al ooit eens gegeten was geweest, wij gingen altijd naast haar zitten dan konden we recht vooruit kijken zonder naar die smurrie te moeten zien, smakelijk...
Jan Faes