woensdag 4 juli 2007

Hoog bezoek in Sigogne

Neen, Sarkozy, de nieuwe president is niet geweest, ook de nieuwe prime minister Gordon Brown heeft belangrijkere zaken te doen....Wie dan wel?
Nou 'gewoon' de maîtresse van Fleur's klas. Er was nogal wat geharrewar, zelfs op de Franse gedisciplineerde school komt dat voor, en zou ze de laatste schooldag als 'invaljuf' niet aanwezig mogen zijn van de 'echte' juf, die plots voor 1 dag op school wilde komen. Niet alleen werd dit niet op prijs gesteld door de invaljuf zelf, maar zeker ook door de ouders van de leerlingen, waaronder ondergetekende. Het geeft ook al even aan hoe de 'echte' juf is; zeker geen vriendin van mij! (Ik noem geen namen want ze hebben ook nog eens allebei dezelfde voornaam). Dus had ik leuke juf uitgenodigd voor een drankje na school. Zulke dingen kunnen nooit kwaad; je hoort nog eens wat over het systeem, de docenten, ouders en kinderen. Van haar hoorde ik ook dat Fleur het prima doet op school; ze is verre van verlegen, begrijpt eigenlijk al het Frans wat er gesproken wordt, werkt hard. Hier spreekt een trotse moeder. Alleen zat ik nog wel met de vraag of ze na de vakantie les krijgt van de 'echte' juf? Er zijn 2 klassen en volgens aardige juf zat Fleur al ingedeeld bij een andere maîtresse, die overigens ook erg vriendelijk is, maar ze zou het nog even checken en het anders laten wijzigen. Ik heb ook geopperd dat het wel erg fijn zou zijn als Fleur's vriendinnetje ook in diezelfde klas zou zitten. Even afwachten dus.
Vandaag ga ik daar nog wel even achterheen, ook al is Fleur niet zo lekker, koorts sinds gisterenmiddag, dus jammer genoeg mist ze haar laatste dag. Maar zoals gezegd lopen we straks nog wel even naar school toe ook om nog 2 cadeautjes te geven aan de maîtresse (ik hoef niet uit te leggen welke!) en haar assistente. En dan gaat ze 28 augustus weer beginnen, voor hele dagen, en hoort ze -ondanks dat ze in november 5 wordt- bij 'les grands'. Daar gaan ze echt beginnen met lezen en schrijven en wat zo goed is op deze school is dat er bij Fleur ook wel wat oudere kinderen, o.a. een meisje van 6, zijn. Dit meisje laat ik zeggen heeft het niet zo leuk thuis en omdat ze nog niet kan lezen of schrijven, zit ze dus bij Fleur in de klas. Ook zijn er een paar kinderen die speciale aandacht nodig hebben, en dan is het fantastisch dat er voor deze kinderen er een speciale juf is, binnen in de klas, zodat ze toch bij de andere leerlingetjes horen, maar niet verloren lopen.
De vlag in top voor deze school!

Geen opmerkingen: