vrijdag 28 maart 2008

Afgelopen verkiezingen met een drankje in Sigogne

Geen uitnodiging voor de lokale verkiezingen, maar wel een voor een drankje als dank voor het stemmen en voor de 'amities'. Jammer genoeg was Darren er niet bij vanavond dus zijn Fleur en ik samen gegaan. Ik had Fleur verteld dat we bij officiële gelegenheden ons extra netjes moesten aankleden, want we hebben immers een 'business to run'. Inmiddels was tot en met de burgemeester bekend, ja dorpsroddels gaan snel, dat wij niet hebben kunnen stemmen, maar gelukkig wel deze uitnodiging hadden ontvangen. Enfin, er wordt dan moeilijk gekeken en de oh's en ah's zijn niet van de lucht, waarbij ik het natuurlijk snel oploste met 'volgend jaar kan ik wel stemmen'. Er waren veel minder mensen dan met de nieuwjaarsborrel, maar het was nu gezellig druk. De burgemeester hield zijn speech, met alle raadslieden (14 heb ik er geteld) achter zich, en wat voor ons belangrijk is, en hij keek speciaal naar mij, is dat de internet site van Sigogne eindelijk wordt ge-update en dat er ook een vermelding komt naar de accommodaties in Sigogne. Dus dat is prima!
Ik heb weer aardig kunnen netwerken; had onze foldertjes in m'n tas gestopt en Fleur gevraagd om deze aan bepaalde mensen die ik eerder had gesproken te geven, dus ook aan de burgemeester (ja, zij komt daar mee weg!) Ook mensen die achter ons wonen, zullen binnenkort wel met een boeking komen ivm een trouwerij hebben ze kamers nodig. Er wordt heel wat af getrouwd hier, want we hebben al diverse boekingen voor dit soort happenings.
Al met al was het een gezellige borrel (cognac/jus d'orange) en heb ik weer kennis gemaakt met nieuwe mensen. Of ik morgen ook wat meer folders op de mairie kon komen brengen! Tuurlijk kan ik dat; ga ze morgen even printen (nu ligt Fleur beneden te slapen).

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Franca,
Onze burgemeester is aktief als'm op zijn tractor zit( die van de gemeente)Hij maait dan de wegkanten en hagen die wat te breed uitgroeien. Bij ons in de straat moet 'm eigenlijk niet zijn omdat mijn overbuur en ik het beurtelings onderhouden, maar hij lust graag een kriekbier en gewoonlijk hapert er dan iets aan zijn tractor,terwijl hij een babbel doet met Simonne, mijn vrouw,herstel ik het euvel aan de tractor.
ps: die "halve trouwboek" is gemeengoed bij ons in België.
Jan

Porter Family/Au Bellefleur zei

Haha, leuke burgervader hebben jullie! Ja dat soort leuke dingen heb je enkel in dorpjes.

Anoniem zei

Wij mochten hier een paar weken geleden stemmen voor de lokale verkiezingen (4x), ondanks dat we hier nog geen 2 jaar wonen. De regels zijn in de deelstaat Beieren daarover heel erg ruim. Ik weet niet wat de regels in Frankrijk daarover zijn, in NL moet je als EU-burger 5 jaar in een land wonen.

De burgervader is met grote meerderheid weer gekozen (zie ook onze logjes over de lokale verkiezingen), maar ja, CSU, dus die wint altijd. Zonder gekheid, het is een fijne vent, dus van ons mag hij weer.

Anoniem zei

Franca, die burgemeester is blijkbaar toch niet zo geliefd bij de "inboorlingen", hij haalde maar 42 stemmen, 't minste van gans de lijst en toch terug "Maire",
niemand anders wou de job.
Die anderen weten blijkbaar nog niet van die Lindemans Kriek !
Je kan het verhaal nalezen op de blog.
Jan

René van Gellekom zei

Altijd handig om in Frankrijk de burgermeester te vriend te houden. Hier in Nederland is dat van een andere orde en is het meer een functie voor de vorm.

Porter Family/Au Bellefleur zei

Ik wacht gewoon vol spanning voor de volgende verkiezingen. Voorlopig moet ik zeggen dat ik onze burgemeester een warm hart toe draag. Hij komt très sympa over...; hij heeft flair!