donderdag 25 september 2014

Medische update

Nou van het medisch front nog even een laatste update.  Vorige week testen gehad bij de neuroloog, schokken en naalden moet je maar even denken. Gelukkig kwam er niets uit, geen kracht/spier verlies maar de tintelingen in een paar van mijn vingers konden nog wel 1 jaar lang duren.  Hoe kwam dat want dat wil je natuurlijk ook weten; waarschijnlijk doordat ik 5/6 weken met arm omhoog zat..letterlijk en figuurlijk.
Het was fijn dat vriendin Nicole die naast ons woont meeging voor de dingen die ik niet snapte of die zij nog eens kon vragen. Daarna heb ik haar uiteraard getrakteerd op een lunch in mijn favoriete restaurant en dat kon ook heerlijk buiten.

Dinsdag ben ik begonnen met sessies in het 'zwembad' bij de physio, dat is 3x5 meter ongeveer. Ik moest daar oefeningen doen voor 15 minuten en daarna nog 10 minuten een watermassage, soort keiharde whirlpool, dat heeft wel wat geholpen. Maar ik was zo koud hierna en niet meer warm te krijgen dat ik klappertandend om half 9 al in bed lag met een paracetamol en met een dekbed over mij heen (normaal heb ik nog geen dekbed nu in de tijd van het jaar).  Ik moest immers de volgende dat weer fit zijn voor het bezoek aan de chirurg in Cognac. Omdat physio na 23 sessies nog niet de gewenste resultaten heeft geboekt, heb ik op 21 oktober een IRM (MRI/Scan) om alles verder uit te sluiten.

Vanmorgen had ik een tandartsbezoek, dat niet langer uitsteld kon worden vanwege een vulling die er reeds geruime tijd geleden was uitgevallen.  Ik heb de pech dat ik een slecht gebit heb en ook nog eens heel gevoelig.  Na 4 injecties voor verdoving, deed het nog pijn met het uitboren en stond het huilen me nader dan het lachen.  Voelde me een klein kind, maar tandarts verzekerde me dat het niet erg was en dat hij zich net zo gestressed voelde als ik omdat het hem niet lukte om mij geen pijn te laten hebben.  We zaten nog net niet samen te huilen ;-).
De 5de verdoving heeft hij er dan ook ingestopt met een watje direct in het gat, in plaats van weer met een injectie.  Daarna heeft hij een noodvulling geplaatst, ook zonder enge apparatuur, want hij wist wel dat ik niet veel meer kon hebben.   Er was ook nog een foto gemaakt....even voor het kostenplaatje....23 euro!  Ben er 45 minuten binnen geweest.   Consult bij arts in ziekenhuis voor 5 minuten is al 50 euro! 
Enfin, volgende week gaat hij het afmaken.  En dan hebben we het ook nog over kronen gehad... dat wil je niet weten hoeveel.

Vanmiddag weer zwemmen bij de physio, eerst massage en daarna 20 minuten in het water en kwam ik op de heldere gedachte om te vragen of ik na afloop (vooraf moet dat) ook een korte warme douche mocht nemen omdat ik dinsdag zooooo verkleumd was.... Ja natuurlijk en daarna had ik het ook niet meer koud gelukkig.

Ook onze buurvriend Candido (echtgenoot van Nicole...zie hierboven) heeft mij van de week geholpen om het Franse systeem te begrijpen wanneer je dus als ondernemer arbeidsongeschikt bent.  Het is niet zo moeilijk, maar het is prettig als iemand je het uitlegt zodat je niet steeds tegen muren van 'non' oploopt en daardoor niets krijgt. Er zijn vandaag 5 brieven uit naar de instantie die 'coulance' kunnen geven ....kunnen dus.... Maar ik ga graag met de billen bloot als je daardoor 100 dagen toch uitgekeerd krijgt !  Het is niet alleen het niet kunnen werken, maar ook veel bezoeken aan ziekenhuis, de physio, soms krijg je het helemaal vergoed, soms niet, soms hoef je niets te betalen (schiet mij maar lek) en dan heb ik nu wel een hulp in de huishouding moeten nemen (hoera!), want die was ik anders zelf nog steeds.

Enfin.....'t is best lastig hier met de Franse Administratie!

2 opmerkingen:

Joke zei

Nou zo is het ook wel weer even genoeg medisch gedoe, voor deze week. Nietwaar?
Straks lekker met Darren en Fleur genieten van het weekend!
groetjes,

Joke

Natascha en Pepijn zei

Joh, al dat leed heb ik een beetje gemist. We hebben het hier een beetje druk....
Zelf heb ik ook erg slechte tanden en ben ik ook steeds aan de beurt voor vervelende ingrepen. De tandarts hier is erachter gekomen dat ik hele grote zenuwbanen in mijn tanden heb en dat die erg hoog in de tanden liggen. Even boren en je zit op de zenuw. Dat zou bij jou ook de pijn enzo verklaren.