woensdag 14 september 2011

A day at the vendange









Vandaag waren Fleur en ik uitgenodigd bij onze vrienden die een wijngaard, nou ja hele wijngaarden, hebben om ook eens tijdens de vendange (de pluk) een kijkje in de keuken te nemen. En zeg nou zelf dat overkomt je niet vaak. Toen ik vroeg wat we mee moesten brengen, aan moesten trekken, was dat enkel oude kleding en laarzen of oude schoenen. Het was prachtig weer, blauwe lucht de hele dag. Maar wat een werk!!!! Ze beginnen, met hulp, om 5 uur 's morgens en stoppen rond de klok van 10 uur 's avonds. We hebben ook op zo'n supergrote machine gezeten die de druivenpluk inmiddels heeft overgenomen van het handwerk. In de Charente wordt er -hoe romantisch het dan ook klinkt- niet meer met de hand geplukt. Chapeau voor onze vrienden en alle mensen die in de wijngaard werken, want het zijn 4 weken vol met erge lange dagen.

2 opmerkingen:

Zazoe zei

Kan me zo voorstellen dat het allemaal heel interessant en leerzaam is geweest. Bijzonder dat je dit een keer mee kunt maken. Dan weet je je heerlijke glaasje wijn nóg iets meer te waarderen lijkt mij.

Albert y Mara zei

Met de hand plukken. Dat deden ze toch nog in de 60's and 70's? Druiven plukken deed je toen nog als student. Ik nooit gedaan. Gewoon te zwaar werk.
Saludos
Albert